Et grunnleggende krav til helsepersonell som gir
helsehjelp, er at hjelpen de yter skal holde en viss standard.
Lovgivningsmessig er dette uttrykt gjennom kravet om faglig
forsvarlighet. Kravet fremgår av helsepersonelloven § 4. Tilsvarende krav gjelder for helsetjenesten: For spesialisthelsetjenesten følger det av spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 , og for primærhelsetjenesten av kommunehelsetjenesteloven § 6-3 .
Tilsynsmyndigheten (Helsetilsynet i fylkene og Statens
helsetilsyn, videre betegnet felles som Helsetilsynet) skal følge med
i at lovkrav og spesielt kravene om forsvarlighet oppfylles, jf.
tilsynsloven §§ 1 - 2 .
Dette blir ivaretatt blant annet ved at Helsetilsynet følger opp
hendelser som det får vite om og som kan tyde på at helsepersonell
og/eller helsetjenesten ellers har handlet i strid med lovbestemmelser,
herunder kravet om forsvarlig helsehjelp.
Når Helsetilsynet ut fra pasientklager reiser tilsynssak mot
helsepersonell med spørsmål om de har handlet faglig tilfredsstillende,
må Helsetilsynet ifølge helsepersonelloven § 55 ta stilling til om
kravet om forsvarlig virksomhet er brutt .
Også når andre enn pasienter initierer tilsynssak, har Helsetilsynet
lagt til grunn at det skal avgjøre om det foreligger et slikt pliktbrudd.
Dette betyr at tilsynsmyndighetene uansett hvem henvendelsene kommer
fra, tar stilling til om forsvarlighetskravet er oppfylt eller ikke.
Hele artikkelen gjengitt:
Forsvarlighetskravet i helsepersonelloven
O Molven J Holmboe K Cordt-Hansen
Et grunnleggende krav til helsepersonell som gir
helsehjelp, er at hjelpen de yter skal holde en viss standard.
Lovgivningsmessig er dette uttrykt gjennom kravet om faglig
forsvarlighet. Kravet fremgår av helsepersonelloven § 4 (1). Tilsvarende krav gjelder for helsetjenesten: For spesialisthelsetjenesten følger det av spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 (2), og for primærhelsetjenesten av kommunehelsetjenesteloven § 6-3 (3).
Tilsynsmyndigheten (Helsetilsynet i fylkene og Statens
helsetilsyn, videre betegnet felles som Helsetilsynet) skal følge med
i at lovkrav og spesielt kravene om forsvarlighet oppfylles, jf.
tilsynsloven §§ 1 - 2 (4).
Dette blir ivaretatt blant annet ved at Helsetilsynet følger opp
hendelser som det får vite om og som kan tyde på at helsepersonell
og/eller helsetjenesten ellers har handlet i strid med lovbestemmelser,
herunder kravet om forsvarlig helsehjelp.
Når Helsetilsynet ut fra pasientklager reiser tilsynssak mot
helsepersonell med spørsmål om de har handlet faglig tilfredsstillende,
må Helsetilsynet ifølge helsepersonelloven § 55 ta stilling til om
kravet om forsvarlig virksomhet er brutt (5).
Også når andre enn pasienter initierer tilsynssak, har Helsetilsynet
lagt til grunn at det skal avgjøre om det foreligger et slikt pliktbrudd
(6).
Dette betyr at tilsynsmyndighetene uansett hvem henvendelsene kommer
fra, tar stilling til om forsvarlighetskravet er oppfylt eller ikke.
Forsvarlighetskravet
Kravet til helsepersonell om å yte forsvarlig helsehjelp er
uttrykt slik i helsepersonelloven § 4: «Helsepersonell skal utføre sitt
arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet […] som kan
forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter
og situasjonen for øvrig». Kravet om forsvarlighet retter seg mot alt
«arbeid», dvs. mot all faglig virksomhet. Det betyr at både løpende
hjelp over tid og enkelthandlinger må svare til denne standarden (7).
Likeså må faglige sider av mer generell art som kan ha betydning for
hjelpen til pasientene, holde slik standard, for eksempel hygieniske
forhold, håndtering av prøvesvar og journalsystemer.
Kjernen i forsvarlighetskravet er den faglig gode handlingen
og virksomheten. Likevel blir det godtatt at det ytes hjelp som skiller
seg fra god praksis uten at den dermed automatisk blir betegnet som
uforsvarlig (8).
Det er et visst slingringsmonn fra det gode før virksomheten juridisk
blir å karakteriseres slik. Dette kan uttrykkes ved at det må foreligge
et relativt klart avvik fra god praksis før den blir ansett uforsvarlig.
Når Helsetilsynet tar stilling til om det er handlet
i samsvar med god praksis, er utgangspunktet yrkesgruppens egen
fagforståelse. I tilfeller der Helsetilsynet avgjør om helsehjelpen har
vært forsvarlig i relasjon til helsepersonelloven § 4, er det likevel et
rettslig skjønn som skal utøves. Når grensen mellom det forsvarlige og
uforsvarlige skal trekkes, tas det altså utgangspunkt i en rettslig norm
og det utøves tilsvarende et skjønn basert på hva det er rimelig og
ikke rimelig å akseptere av faglige avvik fra det gode.
For allmennleger består mange avgjørelser i å redusere
sannsynligheten for at det ligger en alvorlig sykdom til grunn for
pasientenes plager. Ikke minst skjer dette i samband med legevaktarbeid.
I forhold til mange situasjoner vil det følge av lærebøker eller
faglige retningslinjer hva som skal eller bør gjøres.
Hovedtestspørsmålet på om det er handlet forsvarlig, vil oftest være
følgende: Hvor stor er sannsynligheten, gitt pasientenes symptomer, for
at det foreligger en alvorlig sykdom? Hvor stor er faren for pasientene
ved å overse denne? Hva har legen gjort for å redusere risikoen? Skal
det forlanges mer enn det som er gjort?
De som arbeider innen spesialisthelsetjenesten vil ved siden
av å skulle utelukke alvorlig sykdom, ha oppmerksomheten rettet mot
å klarlegge og behandle alvorlige tilstander. Hvordan helsepersonellet
skal handle, følger i ulik grad av nasjonale faglige retningslinjer
eller lærebøker. I en behandlingssituasjon vil ofte testspørsmålet på om
det er handlet forsvarlig, være følgende: Hvor stor er risikoen for at
det utvikler seg en (mer) alvorlig situasjon for pasienten ved ikke
å intervenere på bestemte kjente og tilgjengelige måter? Burde man for
eksempel operere ut fra økt risiko ved å vente? Videre vil
testspørsmålet i forhold til den foretatte intervensjonen være om den er
gjort slik den burde. Har operasjonen vært utført i samsvar med de
kravene som stilles til faglig godt håndverk?
Det lages i varierende grad retningslinjer for dette faglige
arbeidet. Slike gis dels av helsemyndighetene, dels av faggrupper og
dels ved de enkelte arbeidsstedene. Retningslinjer utarbeidet av
faggrupper og arbeidssteder har vanligvis utgangspunkt i optimal eller
god standard. Brudd på slike retningslinjer vil derfor ikke automatisk
bli sett som uforsvarlig. Retningslinjer fra myndighetene kan være
uttrykk for minimumsstandarder. Brudd på slike kan da lett bli vurdert
som uforsvarlig. Det vil i utgangspunktet også gjelde selv om praksis
mer generelt har vært utglidende på området, hvis denne praksisen ikke
er faglig velbegrunnet.
Legeforeningens retningslinjer Standard for anestesi i Norge (9)
inneholder for eksempel en bestemmelse om at «anestesilege eller
anestesisykepleier skal være til stede hos pasienten kontinuerlig. Den
som administrerer generell eller regional anestesi, skal alltid ha en
anestesikyndig medhjelper lett tilgjengelig». Borgarting lagmannsrett
uttalte i en sak at «standarden er en anbefaling, ikke noen forskrift,
men den må anses som normgivende for anestesiarbeid» (10). Det innebærer at det skal god begrunnelse til for ikke å etterleve den, ellers blir et brudd ansett som uforsvarlig.
I et tilfelle ble det anlagt sak med påstand om at det var
gitt uforsvarlig helsehjelp, fordi det var handlet i strid med de
interne faglige retningslinjene et sykehus hadde om bruk av
ventrikkelsonde under bestemte omstendigheter. Oslo tingrett uttalte:
«Retningslinjene vil ha stor vekt dersom de er klare og følges. Der
retningslinjene følges av hele profesjonen, vil dette være en sterk
indikasjon på at det er faglig konsensus omkring fremgangsmåten. Avvik
fra fremgangsmåten vil da fort være klanderverdig - særlig der risikoen
for skade er av noe størrelse. - I herværende sak er de skriftlige
retningslinjene helt klare: Ventrikkelsonde «skal» nedlegges. Det er
imidlertid uomtvistet at et stort antall anestesileger ikke legger ned
sonde. [...] Også i den refererte internasjonale anestesilitteraturen er
det uenighet - flere steder nevnes ikke nedleggelse av sonde overhodet.
Det er således på ingen måte faglig enighet, og retningslinjene følges
i mange tilfeller ikke. [...] Retten er […] henvist til å foreta en
bredere vurdering. Ved denne vurderingen vil det avgjørende være
risikoen for skade ved unnlatelsen, samt risikoen for stor skade dersom
skade først inntrer» (11).
Forsvarlighetskravet i helsepersonelloven § 4 har også et
relativt element. Innholdet i kravet varierer med hva som kan «forventes
ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og
situasjonen for øvrig». Man forlanger mer av leger med
spesialistutdanning og erfaring enn av dem som er under opplæring. Man
forventer mer av dem som har tid og ro til overveielser enn av dem som
står i en situasjon hvor det må handles her og nå. Og det kreves mer av
dem som arbeider innenfor et velorganisert og velstyrt system enn av dem
som er del av en virksomhet med uklare ledelses- og samarbeidssystemer.
Helsetilsynets praksis viser at det godtas en del mangler
ved helsehjelpen før den blir ansett uforsvarlig. Det kreves på den
annen side ikke en meget klanderverdig opptreden for at det konkluderes
med uforsvarlighet. Helsepersonellnemnda synes å ha en tilsvarende
tilnærming til hva som skal til for å anse forsvarlighetsgrensen som
brutt. Nemnda har heller nesten aldri overprøvd Helsetilsynets vurdering
av at forsvarlighetskravet er brutt.
Mulige følger
Det er Helsetilsynet i fylkene som først behandler alle
hendelsene og initialt tar stilling til om forsvarlighetskravet er
oppfylt. I de tilfellene de mener kravet er brutt, påpeker de dette i en
egen skriftlig avgjørelse overfor helsepersonellet eller
helsetjenesten. De langt fleste sakene avsluttes med å konstatere og
påpeke pliktbruddet uten å reagere formelt. I premissene for
avgjørelsene inngår i realiteten også en veiledning for hvordan
helsepersonellet burde opptrådt. Lovgiver har særskilt påpekt
viktigheten av tilsynsmyndighetens veiledning (12).
Når Helsetilsynet i fylkene mener at helsepersonell har
brutt kravet på en slik måte at det kan være aktuelt å gi administrative
reaksjoner, oversendes saken til Statens helsetilsyn for å ta stilling
til om det skal gis slike, jf. helsepersonelloven § 55. Statens
helsetilsyn kan på bestemte vilkår gi administrative reaksjoner til
helsepersonell. De reaksjonene som er aktuelle, er ifølge §§ 56 - 66:
- advarsel
- tilbakekall/begrensning av autorisasjon og lisens
- tilbakekall av spesialistgodkjenning
- tilbakekall/begrensning av retten til å rekvirere legemidler i gruppe A og B
- suspensjon (midlertidig opphevelse) av autorisasjon eller retten til å rekvirere legemidler
Tilbakekall/begrensning av helsepersonellets autorisasjon,
lisens og spesialistgodkjenning kan bare skje dersom innehaverne er
«uegnet til å utøve sitt yrke forsvarlig». Tilbakekall av
rekvireringsretten kan skje når slik rekvisisjon har vært «uforsvarlig».
En autorisasjon, lisens, og rekvireringsrett kan dessuten bli
suspendert inntil saken er endelig avgjort dersom det er «grunn til
å tro» at vilkårene for tilbakekall er til stede og helsepersonellet
samtidig «anses for å være til fare for sikkerheten i helsetjenesten»,
jf. § 57.
Domstolene har krevd svært mye for å frata helsepersonell autorisasjonen pga. ren faglig uforsvarlighet (13).
I praksis forekommer slikt tap derfor svært sjelden (mindre enn én gang
i året for leger), når det ses bort fra at det faglig uforsvarlige
gjelder sammenblanding av private og profesjonelle relasjoner. Som regel
henger slikt tap sammen med egen sykdom eller kriminell atferd, slik
som økonomisk utroskap og misligheter, seksuell utnytting av pasienter
eller legemiddelmisbruk. Årlig er det imidlertid flere titalls
helsepersonell, flertallet leger, som får advarsel for brudd på kravet
om faglig forsvarlighet.
Advarsel er en verbal ytring om at handlemåten/praksisen
ikke bare er ulovlig, men er en særlig oppfordring til vedkommende om
å forbedre seg. En advarsel innebærer ikke, slik ordet kan gi inntrykk
av, at autorisasjonen automatisk ryker neste gang det skjer en
tilsvarende uakseptabel handling eller annet lovbrudd, men dette kan
tillegges vekt ved vurderingen. Det finnes flere eksempler på at
helsepersonell har fått mer enn én advarsel uten å miste autorisasjonen.
Når helsepersonell får advarsel, skal arbeidsgiver bli
informert, jf. § 66. Med arbeidsgiver menes også offentlig myndighet som
har driftsavtale med helsepersonellet. Advarsler er heller ikke unntatt
offentlighet. Eksempelvis kan derfor enkeltpersoner, potensielle
arbeidsgivere og presse som identifiserer saker de kjenner til, få
opplyst fra Helsetilsynet om sakene har medført at helsepersonell har
fått advarsel. Helsetilsynet svarer dessuten på forespørsler om
navngitte personer har fått slike reaksjoner. Det finnes imidlertid
ingen egen liste over helsepersonell som har fått advarsel.
Manuskriptet ble godkjent 16.12. 2005
Oppgitte interessekonflikter: Ingen
Litteratur
1. |
Lov om helsepersonell mv. (helsepersonelloven) av 2.7.1999 nr. 64.
|
2. |
Lov om spesialisthelsetjenesten (spesialisthelsetjenesteloven) m.m. av 2.7.1999 nr 61.
|
3. |
Lov om helsetjenesten i kommunene (kommunehelsetjenesteloven) av 19.11.1982 nr. 66.
|
4. |
Lov om statlig tilsyn med helsetjenesten (tilsynsloven) av 30.3.1984 nr. 15.
|
5. |
Ot.prp.
nr. 14 (2000 - 01) Om lov om endringer i lov 2. juli 1999 nr. 64 om
helsepersonell mv. (helsepersonelloven) og enkelte andre lover.
|
6. |
Statens
helsetilsyn. Tilsyn med helsepersonell og helsevesen basert på
informasjon om enkelthendelser mv. Rettslige rammer. Oslo: Statens
helsetilsyn, 2001. www.helsetilsynet.no/templates/ArticleWithLinks_2095.aspx (24.10.2005).
|
7. |
Norges Høyesterett. Kjennelse gjengitt i Norsk retstidende 1997, s. 1800.
|
8. |
Ot.prp. nr. 13 (1998 - 99) Om lov om helsepersonell mv. (helsepersonelloven), s. 37.
|
9. |
Standard for anestesi i Norge. Oslo: Norsk anestesiologisk forening, 1999.
|
10. |
Borgarting lagmannsrett. Dom av 2.3.2004.
|
11. |
Oslo tingrett. Dom av 19.11.2004.
|
12. |
Innst.
O. nr. 38 (2000 - 01) Innstilling fra sosialkomiteen om lov om
endringer i lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell mv.
(helsepersonelloven) og enkelte andre lover.
|
13. |
Borgarting lagmannsrett. Dom av 1.7.1999.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar